Persoon te klein en onderwerp in het midden. |
De meeste onder ons die maken wel eens een foto met een
mobiele telefoon of Camera, van het maken van zijn dierbaren
en zullen niet kritisch kijken door de emotionele waarde er van.
Terwijl anderen bij het zien van de gemaakte foto hun hoofd zullen
schudden en zo zo zullen vinden.
mobiele telefoon of Camera, van het maken van zijn dierbaren
en zullen niet kritisch kijken door de emotionele waarde er van.
Terwijl anderen bij het zien van de gemaakte foto hun hoofd zullen
schudden en zo zo zullen vinden.
Dit komt in de meeste gevallen vanwege de slechte compositie of de
afstand van het onderwerp.
afstand van het onderwerp.
Maar wat is nu eigenlijk een slechte compositie? en belangrijke:
Hoe maak ik de volgende keer een betere foto.
Klik hier Voor een filmpje over composities.
Door een steen, struik of iets anders op de voorgrond te plaatsen, wordt de achtergrond als het waren kleiner, waardoor je diepte in je foto gecreëerd wordt.
Klik hier Voor een filmpje over composities.
Voor compositie kennen we allerlei regels zoals je gezien heb bij het filmpje, al moet ik toegeven, soms wijk ik af, maar het is toch handig om de regels te kennen.
Zodat je er bewust van af kunt wijken als de situatie daarom vraagt.
Daarom hieronder een aantal compositieregels.
Misschien wel de bekendste regel. Het beeld wordt hierbij zowel
horizontaal als verticaal in drieën gedeeld.
Op de lijnen en snijpunten worden belangrijke Beeldelementen geplaatst.
Zoals hieronder de eend op de steiger.
De eend staat net niet in het midden van de toto. Je ogen vangt zo naar
de eend en glijden de steiger af.
de eend en glijden de steiger af.
Ons blikveld is horizontaal georiënteerd. Horizontale composities worden
daarom als natuurlijk ervaren. Maar soms leent een onderwerp zich
veel meer voor een verticale compositie.
daarom als natuurlijk ervaren. Maar soms leent een onderwerp zich
veel meer voor een verticale compositie.
Door een steen, struik of iets anders op de voorgrond te plaatsen, wordt de achtergrond als het waren kleiner, waardoor je diepte in je foto gecreëerd wordt.
Geef bewegende onderwerpen de ruimte, zodat ze niet (letterlijk)
hun neus stoten tegen de rand van de foto.
De kunst van het weglaten
Een bekende valkuil is dat mensen teveel op de foto willen zetten.
Waardoor de foto(‘s) te druk worden en de aandacht van het hoofd onderwerp afgeleid wordt. soms is de oorzaak de instelling van je Diafragma (DF van 22) als je de achtergrond mee fotografeert krijg je een rommelige foto of soms een beter Scherptediepte.
Dus belangrijk is je: Diafragma, Sluitertijd en je ISO-waarde
De eerste foto heeft een diafragma van 3,5.
De tweede een diafragma van 22
Durf eens een close-up van een mens (en) dier, bloem of ander voorwerp en experimenteer met een kadering. Meestal is het mooier om het onderwerp niet in zijn geheel op de foto te zetten.
Remco Haantjens geeft ook les in aquarel schilderen & fotografie en wil je een foto van je zelf, hoor ik het graag,
Meer info Mail mij dan
Of schrijf in mijn Gastenboek.
Wil u les van hem, vul de vragenlijst in.
Naar boven
GASTENBOEK klik hier |
Wil u les van hem, vul de vragenlijst in.
Naar boven
Geen opmerkingen:
Een reactie posten