![]() |
Persoon te klein en onderwerp in het midden. |
De meeste onder ons die maken wel eens een foto met een
mobiele telefoon of Camera, van het maken van zijn dierbaren
en zullen niet kritisch kijken door de emotionele waarde er van.
Terwijl anderen bij het zien van de gemaakte foto hun hoofd zullen
schudden en zo zo zullen vinden.
mobiele telefoon of Camera, van het maken van zijn dierbaren
en zullen niet kritisch kijken door de emotionele waarde er van.
Terwijl anderen bij het zien van de gemaakte foto hun hoofd zullen
schudden en zo zo zullen vinden.
Dit komt in de meeste gevallen vanwege de slechte compositie of de
afstand van het onderwerp.
afstand van het onderwerp.
Maar wat is nu eigenlijk een slechte compositie? en belangrijke:
Hoe maak ik de volgende keer een betere foto.
Klik hier Voor een filmpje over composities.
Klik hier Voor een filmpje over composities.
Voor compositie kennen we allerlei regels zoals je gezien heb bij het filmpje, al moet ik toegeven, soms wijk ik af, maar het is toch handig om de regels te kennen.
Zodat je er bewust van af kunt wijken als de situatie daarom vraagt.
Daarom hieronder een aantal compositieregels.
Misschien wel de bekendste regel. Het beeld wordt hierbij zowel
horizontaal als verticaal in drieën gedeeld.
Op de lijnen en snijpunten worden belangrijke Beeldelementen geplaatst.
Zoals hieronder de eend op de steiger.

Door een steen, struik of iets anders op de voorgrond te plaatsen, wordt de achtergrond als het waren kleiner, waardoor je diepte in je foto gecreëerd wordt. 
De eend staat net niet in het midden van de toto. Je ogen vangt zo naar
de eend en glijden de steiger af.
de eend en glijden de steiger af.
Ons blikveld is horizontaal georiënteerd. Horizontale composities worden
daarom als natuurlijk ervaren. Maar soms leent een onderwerp zich
veel meer voor een verticale compositie.
Hier een foto van een gebouw,
daarom als natuurlijk ervaren. Maar soms leent een onderwerp zich
veel meer voor een verticale compositie.
een foto om de hoogte van het gebouw te
benadrukken een kikkerperspectief.
benadrukken een kikkerperspectief.
Geef bewegende onderwerpen de ruimte, zodat ze niet (letterlijk)
hun neus stoten tegen de rand van de foto.
De kunst van het weglaten. Een bekende valkuil is dat mensen teveel op de foto willen zetten.
Waardoor de foto(‘s) te druk worden en de aandacht van het hoofd onderwerp afgeleid wordt.
Soms is de oorzaak de instelling van je Diafragma (DF van 22) als je de achtergrond mee fotografeert krijg je een rommelige foto of soms een beter Scherptediepte.
Dus belangrijk is je: Diafragma, Sluitertijd en je ISO-waarde
Je sluitertijd is ook belangrijk. Hier onder sluitertijd op 200 (groot) en naar naast 1000 Klein) , je ziet dat de laatste foto het beeld bevriest. bij watervallen raat ik dus een groot sluitertijd aan, 200 of
Lager.
Kijk ook hier eens naar dit filmpje: klik HIER
Remco Haantjens geeft ook les in aquarel schilderen & fotografie en wil je een foto van je zelf, hoor ik het graag,
Meer info Mail mij dan
Of schrijf in mijn Gastenboek.
Remco Haantjens geeft ook les, in aquarel schilderen & fotografie.
Wil u les van hem, vul de vragenlijst in of Mail mij, HIER MEER INFO
Ik woon nu in Provisie Utrecht
Naar boven
![]() |
GASTENBOEK klik hier |
Remco Haantjens geeft ook les, in aquarel schilderen & fotografie.
Wil u les van hem, vul de vragenlijst in of Mail mij, HIER MEER INFO
Ik woon nu in Provisie Utrecht
De foto's die u zag in de volgende pagina's, bloemen, Insecten, dieren, enzv, zijn nu klein maar, wilt u ze hebben, Mail mij, Mail Remco
Wist u, dat ik meer doe dan foto's maken ik repareer en maak olieverf schilderijen schoon.
Ik maak ook schilderijen, zie Remco
Wil u les van hem, vul de vragenlijst in.Ik maak ook schilderijen, zie Remco
Kijk op facebook
Naar boven
Geen opmerkingen:
Een reactie posten